Home » 2007

Een helder nieuw tijdperk: het Rijksmuseum heropent na een 10 jaar durende renovatie

Written By: admin on mei 7, 2013 No Comment

Het atrium van het Rijksmuseum, die is hersteld in zijn oude glorie door Sevilla-based Antonio Cruz en Antonio Ortiz van Cruz y Ortiz

banner.jpgTenslotte, het wachten is voorbij. Na 10 jaar, de kolossale taak van de renovatie Rijksmuseum Amsterdam is voltooid – haar deuren heropenen voor het publiek van morgen (13 april). De openingsceremonie zal zien Koningin Beatrix opent het vernieuwde gebouw met een oversized, gepolijst brons sleutel en slot ontworpen door Studio Job – de officiële openingsceremonie, uitzending internationaal, zal een van haar laatste opdrachten voor haar aftreden aan het einde van de maand .

Zijn € 375m revisie, gefinancierd door de nationale en lokale overheid, herstelt het Rijksmuseum in zijn oude glorie, tijdens de installatie van moderne technologie voor de nieuwe eeuw. Alle bijkomende verdiepingen, toegevoegd door de jaren heen naar kantoor en opslagruimte te passen, zijn verwijderd, en de muurschilderingen en vloeren terug naar hun oorspronkelijke staat.

Wim Pijbes, het Rijksmuseum jonge regisseur, ziet zijn taak als het creëren van ‘nieuwe ervaringen, nieuwe concepten, nieuwe manier van denken’. Hij zegt: ‘Een museum vandaag de dag is waar je kunt gaan zien wat kunst, voldoen aan een aantal aardige mensen, hebben een goede tijd, krijg geïnspireerde, dit is een plek waar dingen gebeuren.’

Dit idee van innovatie en inspiratie is de sleutel tot het Rijksmuseum nieuwe tijdperk. In de aanloop naar de herlancering, in november vorig jaar het kunstmuseum gelanceerd Rijks Studio – een baanbrekende nieuwe digitale collectie van 125.000 objecten uit de collectie van het museum, toegankelijk voor iedereen gratis. En om de onthulling te vieren, het museum samen met Wallpaper * om een ​​discussie te hosten op digitale innovatie gemodereerd door onze eigen Editor-in-Chief Tony Chambers, waarvoor we bracht een stellaire panel van sprekers die de wil van Christian Borstlap opgenomen; Taco Dibbits, directeur van het Rijksmuseum collecties, Renny Ramakers van Droog en Robert Norton, medeoprichter en CEO van s [edition].

De onlangs geopende museum 80 galeries vitrine zijn wereldberoemde collectie in een volgorde die 800 jaar Nederlandse kunstgeschiedenis vertelt, in een chronologische sweep. ‘Je krijgt een gevoel van de wereld waarin Rembrandt was de opstelling van zijn kunst,’ aldus Dibbits. Ondertussen, een nieuwe structuur in de 7000 vierkante meter tuin, omringd door een vijver, herbergt de Aziatische collectie.

Sevilla-based Antonio Cruz en Antonio Ortiz van Cruz y Ortiz waren hoofd architecten van het project. ‘Het is de ambitie van elke architect om een ​​dergelijk project te doen,’ zegt Ortiz, ‘een tweede tijdperk van de bestaande monumentale architectuur op te bouwen.’ Hun visie was om een ​​verfijnde gebouw dat zo is ingetogen als het origineel, gebouwd in 1885 en ontworpen door Pierre Cuypers bieden, was groots.

Het voormalige museum is verdeeld in twee door een centrale openbare passage. In haar reïncarnatie, de architecten diep gegraven om een ​​enorme hal te creëren om de twee atria verbinden. Een subtiele curve over de vloer in de hal is een architectonisch truc te bouwen verwachting voor de bezoeker, terwijl een enorm atrium laat natuurlijk licht overstroming inch Elk detail van de tentoonstellingsruimtes, van de verlichting aan de kaders, is zorgvuldig doordacht.

Verlichting speelt een grote rol in het verhaal van de nieuwe museum. Dankzij Nederlandse technologie gigant Philips, wordt het Rijksmuseum volledig verlicht met LED’s. Dezelfde verlichting unit, speciaal ontwikkeld voor het museum door onderzoekers van Philips in Silicon Valley, werd de gehele gebruikt. Met vijf lenzen, twee reflectoren en negen LED-verlichting, het een kleurloos, helder wit licht dat nauwkeurig kan worden afgesteld om meesterwerken van het museum (waar werken van Rembrandt, Vermeer en Hals bevatten) presenteren in de best mogelijke manier. Gehecht aan vierkant, lineair of circulair frames, deze LED-eenheden te creëren modern ogende kroonluchters in alle galerieën.

‘De verlichting unit is niet opdringerig, het is onzichtbaar in de ruimte’, zegt Rogier van der Heide, Philips ‘Vice President en Chief Design Officer, die had gewerkt met de hoofden van de presentatie, restauratoren, conservatoren, de architecten en interieur ontwerper om vind een eenvoudige maar verfijnde verlichtingssysteem voor het gehele museum. Op topstukken van het museum, de kleur is complex en bestaat uit veel verschillende pigmenten. Onder halogeenlicht de aarde tone kleuren moeilijk kan zijn om te maken, maar de full-spectrum LED-units laten zien in high definition, waardoor de objecten diepte en het verbeteren van de textuur van de verf.

Gaan tot de Eregalerij op de eerste verdieping, vindt men dat Rembrandt’s prachtige ‘Nachtwacht’ blijft het middelpunt, zoals voorheen. De galerie biedt een opeenvolging van ruimten – en een speciale verlichting ervaring. Gerestaureerde 19e-eeuwse muurschilderingen zijn gehuisvest in een dimmer omgeving, dan beweegt men in kleine galeries met diffuus en rustige verlichting – een mengsel van daglicht en zorgvuldig samengesteld LED units. Tot slot, u vóór het beroemde schilderij zelf, die koestert zich in een immense ruimte gevuld met heerlijke, serene licht.

De vitrines zijn gemaakt van niet-reflecterend glas gelijmd zonder frames, die zijn ontworpen en ontwikkeld door de Franse binnenhuisarchitect Jean-Michel Wilmotte, wiens geloofsbrieven zijn werk voor het Musee du Louvre en het Musee d’Orsay in Parijs. De ultra-transparante glazen kan het licht de objecten rechtstreeks te bereiken. ‘Door middel van technologie de waarheid van de kunst, dat is het doel van het hele museum zie je,’ zegt Van der Heide.

Het lijkt elke talent in het land heeft zijn of haar rol in de renovatie van het museum. Irma Boom heeft een nieuw logo ontworpen. De uniformen zijn door modeontwerper Alexander van Slobbe. Droog Design ingerichte kamer van de kinderen met een kroonluchter ontworpen door Richard Hutton en tafels en stoelen door Piet Hein Eek. En klassieke Nederlandse meubelen, zoals Wim Rietveld fauteuil en Friso Kramer’s ‘Revolt’ stoel, wordt gebruikt in het cafe.

Vervolgens Pjibes plannen om de twee-sterren Michelin kok Mario Ridder brengen van Rotterdam naar het Rijksmuseum. Pijbes heeft famously de slow food festival in de Kunsthal in Rotterdam samengesteld tijdens de afgelopen tien jaar, en hij is op een missie om buitenlandse bezoekers kansen te geven aan de cultuur van zijn land te vieren met alle vijf zintuigen.

Het Rijksmuseum is een showcase van wat dit land kan doen als het echt iets groots wil. Werk is nog niet klaar, dit is slechts het begin van een nieuw tijdperk voor het museum.

Digg this!Add to del.icio.us!Stumble this!Add to Techorati!Share on Facebook!Seed Newsvine!Reddit!

Comments are closed.

  Copyright ©2009 Rotterdam 2007, All rights reserved.| Powered by WordPress| Simple Indy theme by India Fascinates